DIY | christmas wrapping and a last minute present

12:30



Het inpakken van kerstcadeautjes vind ik net zo leuk als het geven. Het is fijn om een kerstcadeautje extra speciaal te maken door een mooie verpakking. Ik weet wel dat, eens het cadeautje gegeven is, het inpakpapier er zo snel mogelijk af moet maar toch geef ik graag pakjes af waar de verpakking de mensen toch even doet kijken.

Als je vandaag nog enkele pakjes hebt liggen die je nog last minute moet inpakken dan heb ik enkele tips en voorbeeldjes van hoe je deze kan opfleuren.


Wat heb je hiervoor nodig?


Je kan hiervoor allerlei spulletjes gebruiken die je misschien nog over hebt na het versieren van de kerstboom. Als je even in huis rondkijkt dan vind je vast wel wat dat je kan gebruiken.

  • Verschillende kleuren lint
  • Kleine kerstballetjes
  • Sterren
  • Groene takken van de kerstboom
  • Washitape
  • Kerststickers
  • Tags
  • Glitterspulletjes
  • Mooi inpakpapier (liefst effen)
  • Plakjuweeltjes

Hieronder toon ik enkele voorbeeldjes van hoe ik mijn kerstpakjes heb ingepakt. Je kan natuurlijk je fantasie de vrije loop laten en de gekste verpakkingen creëren.



Hier gebruikte ik wat lint om een strik te maken en ik kleefde een ronde kerststicker in het midden. Een leuke tag, wat lint langs de randen en enkele sterren maken het af.




Op dit ideetje kwam ik per ongeluk. Ik knoopte het lint samen met een kerstbal rondom het pakje. Ik vond dat het erg op de neus van Rudolf leek en tekende er nog twee ogen bij. Ik gebruikte nog twee takjes van de kerstboom om zijn oren te maken en Rudolf mag ook onder de kerstboom dit jaar.





Dit pakje heb ik versierd met een lampenslinger. Natuurlijk geen echte maar een zelf getekende. Als je in Google kerstlampje intikt dan kan je er zo'n lampjes vinden. Ik heb er zo eentje uitgeknipt en dan het papier als sjabloon gebruikt. Afwerken met de kerstman en wat glitter en klaar is kees.


Hopelijk hebben jullie wat ideetjes kunnen opdoen en versieren jullie straks de mooiste pakjes! Voor wie helemaal nog geen cadeautje heeft om in te pakken, geef ik jullie nog een makkelijke DIY mee.



Deze tassen maakte ik als cadeautje voor op het werk. Niemand heeft daar een eigen specifieke tas en ik vond het wel leuk om gepersonaliseerde kopjes te maken die het drinken van koffie of thee net dat tikkeltje aangenamer maken.

Wat heb je hiervoor nodig?
  • Blanco kopje
  • Een of meerdere porseleinstiften
  • Oven
  • Leuke spreuk
  • Vaste hand, heel belangrijk



Porseleinstiften komen het mooiste uit op witte tassen, vind ik, maar als jij liever voor een kleurtje wil gaan dan kan dat natuurlijk ook. Pastelkleuren zijn ook mooi!

Eerst en vooral moet je beslissen wat je op je kopje wilt hebben. De mogelijkheden zijn oneindig. Een spreuk, een patroon, de naam van de gelukkige ontvanger, een tekening, een zelfportret,...

Ik koos voor de naam en een spreuk. De naam schreef ik op het oor van de tas, dit deed ik uit de losse pols. Na een tiental keer proberen en terug afvegen, was ik tevreden met het resultaat. Onthoud goed dat je natte porseleinstift makkelijk kan afvegen, als deze opgedroogd is gaat dat net iets minder.


Daarna wou ik graag nog een spreuk op de tas. Deze schrijf je het best in Word met Wordart, dan kan je deze spiegelen. Het is belangrijk dat je je spreuk spiegelt want anders komt ze in spiegelbeeld op je kopje. Dit lezen kan dan natuurlijk ook een uitdaging zijn ;-).

Je kiest een mooi lettertype, perfect formaat en leuke spreuk. Je drukt deze af in spiegelbeeld en gaat dan met een grijs potlood over de lijnen van de tekst. Druk hier goed door want we willen de letters zo overzetten op de tas.

Als je dit gedaan hebt dan kleef je de spreuk, met de tekst langs de binnenkant, op je tas. Aangezien je een ronde tas hebt moet je hier goed opletten dat je spreuk niet scheef gaat lopen. Dit is een beetje zoeken maar het lukt wel. Dan ga je met je grijze potlood de witte zijde van je spreuk inkleuren.

Inkleuren is eigenlijk veel gezegd, je gaat gewoon heen en weer tekenen tot de achterkant van je spreuk helemaal grijs ziet. Als je hard genoeg gedrukt hebt die je de letters er een beetje doorkomen. Dan haal je het blad van je kopje en de spreuk staat lichtjes op de tas.

Deze moet je dan overtrekken met je porseleinstift. Ik ging er tweemaal over zodat de kleur heel donker was. De tassen moet je dan nog afbakken in de oven. Ik bakte ze 2 keer 20 minuten op 90°.

Dan nog even afkoelen en je kerstcadeautje is klaar!


Ik kocht in de kringloopwinkel nog enkele leuke thee schoteltjes waar je het zakje thee na gebruik kan opleggen. Deze passen perfect bij de tassen en zijn ook handig om in de buurt te hebben want waar moet je anders met dat theezakje naartoe?



Ik hoop dat jullie iemand met dit cadeautje gelukkig kunnen maken. Ik vond het alvast leuk om ze te maken, in te pakken én te geven!


Fijne feestdagen!








You Might Also Like

1 fijne reacties

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om een reactie neer te schrijven.